Blogpost 14 mei 2020

Design Sprint

Blogpost 14 mei 2020

Design Sprint organiseren? Dé innovatieve manier om de belangrijkste business-vragen op een creatieve manier te beantwoorden. Met focus, prototypes, tests en een resultaat dat je meteen aan klanten of gebruikers kunt presenteren. Als een van de grootste hits voor bedrijven die zoeken naar strategie, innovatie, gedragswetenschap en Design Thinking binnen hun processen.

Design sprint


Dankzij een aanpak waarin we al die elementen combineren, om een maand werk in een week tijd te steken. Tijdens 5 intensieve dagen sprinten, waarmee we een ongekende Design Sprint organiseren. Met onze begeleiding als marktleider in Nederland of tijdens een workshop of training, waarmee we ervoor zorgen dat je dit binnen de organisatie keer op keer kunt toepassen bij nieuwe uitdagingen. 


Een maand werk in een week tijd
De Design Sprint maakt het mogelijk om grote hoeveelheden werk en maanden van overleggen en afstemmen samen te pakken tot slechts een werkweek tijd. Om veel sneller stappen te zetten en innovatie mogelijk te maken op een manier waarvan je niet eerder hebt gezien dat het zo werkt.

Om niet langer te hoeven wachten op de lancering van een minimaal werkbaar product, en in plaats daarvan veel sneller precies te weten of een idee werkt of niet. Volgens de behoeften van jouw gebruiker of klant, door na te denken over de daadwerkelijke en concrete problemen en uitdagingen die zij ervaren. Met een duidelijk beeld dankzij een prototype, zodat je dit met klanten kunt testen en ze een kant-en-klare oplossing kunt presenteren waarvan je meteen kunt zien wat hun reactie is.

Design sprint prioriteren

5 intensieve dagen sprinten

Benieuwd hoe je een Design Sprint organiseert om in 5 werkdagen naar het resultaat te sprinten? Op maandag bepaal je de behoefte en het probleem, zodat je op dinsdag aan de slag kunt met de eerste ideeën. Om op woensdag de belangrijke beslissingen te nemen en op donderdag een prototype te ontwikkelen. Zodat je dit vrijdag in de praktijk kunt testen, met klanten voor wie je het allemaal gedaan hebt:

  • Maandag
  • Dinsdag
  • Woensdag
  • Donderdag
  • Vrijdag

1. Maandag
Op maandag gaan jullie in gesprek, om de weg vrij te maken voor de Design Sprint tijdens de rest van de week. Jullie beginnen met het bepalen van de (onderliggende) behoefte bij de gebruiker of de klant. Als stip op de horizon, om vast te stellen wat het concrete probleem is. En om bijvoorbeeld met experts binnen en buiten de organisatie te spreken, zodat je van hen kunt horen wat ze hiervan denken.

Stel een uitdagend doel, om dat binnen een week te bereiken. Met deelnemers vanuit de verschillende disciplines, die je zoveel mogelijk vrijmaakt om in één ruimte bij elkaar te komen en aan de Design Sprint te beginnen.

2. Dinsdag
Op dinsdag tijdens de Design Sprint ga je je richten op de oplossingen. Door uit te gaan van de ideeën die er al lagen en die te mixen met wat je nieuw kunt bedenken. Door iedereen de volledige vrijheid te bieden en geen idee te gek te noemen.

Aan het eind van de dag zal iedereen zijn of haar beste ideeën schetsen, waarbij je de oplossing verdeeld in 4 afzonderlijke stappen. Om het behapbaar te maken en met een team aan de verschillende onderdelen te kunnen werken.

Design sprint uitwerking


3. Woensdag
Op woensdag liggen er verschillende goede ideeën, die jullie de dag ervoor hebben gekozen. Het is belangrijk om samen te bepalen waarvan jullie een prototype gaan maken, om het winnende idee de kans te bieden om realiteit te worden.

De winnende ideeën komen samen op een storyboard, om stap voor stap te laten zien hoe jullie gaan werken aan het prototype. Waarmee de Design Sprint ineens heel concreet wordt, om de mogelijke oplossing los te laten komen van het papier.

4. Donderdag
De donderdag is er om daadwerkelijk te gaan bouwen aan het prototype. Om het idee in de praktijk te brengen en verder te gaan dan wat er in theorie zou kunnen werken. Uiteraard met in je achterhoofd de behoeften van jouw klant of gebruiker en het probleem dat zij ervaren. Om ook gaandeweg nog andere beslissingen te kunnen nemen en het prototype op een zo krachtig mogelijke manier neer te zetten.

5. Vrijdag
Op vrijdag ontvang je klanten, waarin je het prototype daadwerkelijk kunt laten zien. Nadat je zelf een paar tests hebt gedaan, om zeker te weten dat het in de praktijk werkt zoals je het in eerste instantie ook bedoeld had.

Je kunt de eerste reactie van klanten zelf zien, net als hun ervaringen met de oplossing die je aanbiedt. Om er aan het eind van de Design Sprint zeker van te zijn dat je het goed gedaan hebt. Door een oplossing aan te bieden die aansluit bij de behoefte, dus waarmee je jouw klanten of gebruikers blij kunt maken.

Begeleiding bij Design Sprint

Zoek je begeleiding bij een Design Sprint of wil je een workshop of training organiseren om daar binnen de organisatie de volgende keer mee aan de slag te gaan? We zijn marktleider in Nederland en laten je graag kennismaken met deze innovatieve en creatieve aanpak. Om vanuit de behoeften van gebruikers en klanten na te denken over de problemen of uitdagingen die zij ervaren.

Meer weten over de Design Sprint of andere vragen over Design Thinking? Vraag het de marktleider in Nederland. Gebruik ons online contactformulier. Dan nemen we binnen één werkdag contact met je op.

Vrijblijvend meer informatie over onze Design Thinking workshops ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en ontvang meer informatie over onze workshops en creatieve brainstormtechnieken.

Bedankt voor het invullen van dit formulier!

We nemen snel contact met je op.