Uitgelicht Blogpost 14 mei 2020

Design Thinking

Blogpost 14 mei 2020

Design Thinking is de meest innovatieve en creatieve manier om focus aan te brengen en intensief te werken aan belangrijke uitdagingen binnen de organisatie. Vanuit de behoefte van jouw gebruiker, klant of doelgroep en met de mogelijkheid om ideeën te testen voordat je ze in de praktijk brengt.

Design Thinking team


De Design Thinking methode combineert 4 sprints en een overtuigende presentatie, waarmee je jouw klanten of gebruikers kunt laten zien dat je begrijpt wat ze belangrijk vinden.

De Design Thinking methodiek is geschikt voor grote en kleine organisaties, voor losse afdelingen en voor bijzondere teams vanuit meerdere disciplines. Om op een innovatieve en creatieve manier te werken aan de uitdagingen die klanten en gebruikers ervaren. Aan de hand van een duidelijk proces en een gestructureerde aanpak.

Tip: zelf ervaren hoe Design Thinking de mindset in jouw bedrijf kan veranderen? We organiseren workshops en trainingen, waarmee we de methode en aanpak zo goed mogelijk uitleggen en overdragen. 

Design Thinking is ideaal om het anders aan te pakken en een maand werk in een week tijd te plannen. Met een team vanuit meerdere disciplines, dat intensief samenwerkt om tot een oplossing te komen die klanten of gebruikers waarderen. Omdat dit aansluit bij hun behoeften, in de praktijk is getest en het beste idee vormt uit een bredere selectie die alle deelnemers samen hebben bedacht.

Design Thinking storyboard

Design Thinking: 4 sprints en een presentatie

De Design Thinking aanpak bestaat uit 4 sprints en een presentatie:

  • Empathie en inzicht
    Design Thinking begint met het empatisch nadenken over de behoeften van een klant of gebruiker. Door daadwerkelijk even in de schoenen van een ander te stappen en die wereld binnen te treden. Om te begrijpen wat daar gebeurt, wat de belangrijke uitdagingen zijn en welke (onderliggende) behoefte er eigenlijk leeft.

  • Vaststellen van het probleem
    Vanuit die behoefte is het mogelijk om het concrete probleem vast te stellen, ten opzichte van wat jouw product of dienst op dit moment te bieden heeft. Je komt erachter waarom het nog niet optimaal werkt of waarom klanten niet 100% tevreden zijn. En waar je iets aan moet doen, door vast te stellen waar het mis gaat en dat het doel van de Design Thinking aanpak te maken.

  • Ideeën genereren
    Tijdens de derde sprint binnen Design Thinking hebben alle deelnemers de kans om hun ideeën te presenteren. Waarbij het belangrijk is om zoveel mogelijk input te verzamelen, geen idee is te gek. Wanneer zoveel mogelijk ideeën zijn verzameld, is het belangrijk om een keuze te maken wat de ‘wow’ ideeën zijn. Je hoeft de slechte ideeën niet meteen weg te gooien. Het ene voorstel kan helpen om het andere idee nog een beetje beter te maken.

  • Prototype en testen
    Van de beste ideeën maken jullie een prototype, om dat daadwerkelijk in de praktijk te testen. Zodat Design Thinking niet zomaar op papier blijft, maar ook in de praktijk een gezicht krijgt. En je zelf kunt ervaren of de oplossing werkt op de manier die je voor ogen had toen je werkte aan de visuals en storytelling.
Design Thinking


Na de tests met het prototype is duidelijk of het werkt en wat de oplossing is die jullie klanten zouden willen voorstellen. Om dat tijdens een pitch-perfect presentatie vervolgens te presenteren. Aan klanten waarvan je de eerste reactie kunt zien en waardoor je zelf kunt ervaren of ze inderdaad merken dat je aan hun belangrijke behoeften hebt gedacht.


Voor wie is dit geschikt
Design Thinking is geschikt voor grote en kleine organisaties, die op een creatieve manier aan de slag willen met innovatie. Om de processen (stukken) sneller te laten verlopen, door de juiste mensen bij elkaar te zetten. Aan de hand van een duidelijke aanpak met veel structuur, die iedereen duidelijk maakt wat er van hem of haar wordt verwacht.

Design Thinking biedt de mogelijkheid om vast te stellen wat de daadwerkelijke behoeften zijn van klanten of gebruikers. Om op die manier het probleem te bepalen en aan de hand daarvan na te gaan wat er moet veranderen. En hoe je dat het best kunt aanpakken, iets dat duidelijk wordt tijdens de verschillende dagen van de Design Thinking workshop of training. Waarin jullie samen in een multidisciplinair team, in één ruimte aan een vraagstuk werken. omdat iedereen daarvoor gedurende de hele periode goed beschikbaar is.


Aan de slag met de marktleider
Meer weten over wat Design Thinking precies is en hoe we het gebruiken voor andere klanten waar we voor werken? We zijn marktleider in Nederland en zetten de methode in voor zowel nationale als internationale bedrijven.

Tijdens de workshops en trainingen leggen we uit hoe de methodiek werkt en hoe je daar binnen jouw organisatie zelf mee aan de slag kunt. Om de mindset te veranderen en er daarmee voor te zorgen dat je veel sneller tot innovatieve en creatieve ideeën kunt komen. Vanuit de behoefte van de klant of gebruiker en met de zekerheid dat het in de praktijk werkt zoals je het bedacht had. Als belangrijke voorwaarden voor een succesvolle aanpak op basis van Design Thinking. Iets waar we je graag meer over vertellen, zodat je daar ook binnen jouw organisatie of afdeling op een actieve manier mee aan de slag kunt.

Meer weten over Design Thinking, onze aanpak en de mogelijkheden binnen jouw organisatie? Vraag het de marktleider in Nederland. Gebruik ons online contactformulier. Dan nemen we binnen één werkdag contact met je op.

Vrijblijvend meer informatie over onze Design Thinking workshops ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en ontvang meer informatie over onze workshops en creatieve brainstormtechnieken.

Bedankt voor het invullen van dit formulier!

We nemen snel contact met je op.