Blogpost 14 mei 2020

Design Thinking proces

Blogpost 14 mei 2020

Benieuwd hoe het Design Thinking proces in elkaar zit? Zodra je goed weet wat dit is nemen we je graag mee door de verschillende stappen van het proces.

Het gaat om 5 stappen, volgens de mindset voor Design Thinking. Om van inzicht in de (onderliggende) behoefte van gebruikers, klanten of de bredere doelgroep uit te komen bij een pitch-perfect presentatie. Waarmee je een concreet probleem en een belangrijke uitdaging oplost, door in de schoenen van jouw gebruiker of klant te staan.

Proces in 5 stappen

Benieuwd hoe dat proces van Design Thinking in z’n werk gaat? We zetten de 5 belangrijke stappen voor je op een rij:

  1. Empathie en inzicht
  2. Vaststellen van de uitdaging
  3. Ideeën genereren
  4. Prototype en testen
  5. Pitch-perfect presenteren

1. Empathie en inzicht
Voordat je aan de slag kunt is het belangrijk om empathisch na te denken over de behoeften van jouw gebruiker, klant of doelgroep. En over de latente of onderliggende behoefte, waarmee je een stap verder gaat dan wat er meteen te binnen schiet.

Probeer de wereld door hun ogen te zien, door jezelf vragen te stellen zoals:

  • Wat is hun dagelijkse routine?
  • Waar wonen ze?
  • Wat zijn hun doelen?

Het helpt je aan het begin van het Design Thinking proces na te denken over wat jouw gebruiker of klant daadwerkelijk beweegt. En om vanuit empathie inzicht op te doen over wat voor hen belangrijk is.

2. Vaststellen van de uitdaging
In de volgende stap van het Design Thinking proces is het belangrijk om de concrete uitdaging vast te leggen. Het probleem waaraan je gaat werken, vanuit de verschillende disciplines die je samen laat komen.

Belangrijk daarbij zijn drie voorwaarden:

  • Het gaat om de eindgebruiker
    Je werkt aan een probleem van de eindgebruiker. En wat hem of haar daadwerkelijk helpt, in plaats van wat geweldige technologie zou opleveren of hoe mooi je product zou kunnen zijn.
  • Je blijft gefocust
    Je houdt de focus om aan een concrete uitdaging te werken. Waarvan je niet te veel afwijkt, door goed voor ogen te houden waar het om gaat.
  • Het klopt met de eerste stap
    De uitdaging die je vaststelt klopt met de empathische manier waarop je de behoeften in de eerste stap van het Design Thinking proces hebt bepaald.

3. Ideeën genereren
In de derde stap van het Design Thinking proces is het belangrijk om zoveel mogelijk ideeën te genereren. Iets waar alle deelnemers aan mee kunnen doen. Zorg ervoor dat je zoveel mogelijk verzint en dat je de weg vrijmaakt voor zelfs de meest bijzondere, bizarre of op het eerste gezicht belachelijke ideeën. Zelfs het meest vreemde idee telt, om zoveel mogelijk input te verzamelen voor de volgende stappen in het proces.

Zorg ervoor dat je de ideeën afstemt op het profiel van jouw gebruiker en de problemen die je in de eerdere stappen hebt vastgesteld. Op die manier zijn het ideeën die je in het Design Thinking proces een stap verder helpen, van de behoefte van de gebruiker naar jouw uiteindelijke pitch-perfect presentatie.

4. Prototype en testen
Uit de beste ideeën ontwikkel je in deze stap een prototype, om het daadwerkelijk te gaan testen in de praktijk. Voorkom daarbij dat je te veel vasthoudt aan een mooie presentatie en de belangrijke visuals. Door concreet aan de slag te gaan en niet te lang te werken aan één idee. Probeer meerdere prototypes te maken, zodat je ze in de praktijk kunt gaan testen.

Houd ondertussen in je achterhoofd wat het doel is van de tests. Omdat je bouwt met de gebruiker of klant in je achterhoofd, zodat alles nog steeds in lijn is met de onderliggende behoeften die je bepaalde in de eerste stap van het Design Thinking proces.

5. Pitch-perfect presenteren
Test met het prototype achter de rug? Dan weet je wat er werkt en waarmee je de beste kans maakt om het probleem op te lossen. Op basis van de belangrijke behoefte die je hebt bepaald, aan de hand van het probleem dat je hebt vastgesteld en met de ideeën die je als team genereerde.

Om daarvan een pitch-perfect presentatie te maken, als belangrijke laatste stap in het Design Thinking proces. Om te presenteren wat je in de verschillende stappen hebt bedacht en op die manier een voorstel te doen waarvan je weet dat het werkt. Om het probleem van de gebruiker of de klant op te lossen, met een concrete aanpak zoals je die in de verschillende stappen van het proces hebt ontwikkeld.

Design Thinking proces: begeleiding door de marktleider

We zijn de marktleider in Nederland en werken zowel nationaal als internationaal aan de belangrijkste uitdagingen, met het Design Thinking proces. Dat we uitleggen en waarbij we onze klanten begeleiden. Om stap voor stap tot innovatieve oplossingen te komen, voor problemen waarvan soms niet eens duidelijk was dat ze zo belangrijk zijn.

Met het Design Thinking proces leggen we de nadruk op de daadwerkelijke behoeften van klanten. En op de mogelijke ideeën die er beschikbaar zijn, door daar met een team vanuit meerdere disciplines in een intensieve sessie over na te denken. Zodat je toe kunt werken naar concrete oplossingen, waarvan je dankzij de test in het proces voor Design Thinking zeker weet dat het werkt. Om het snel te kunnen implementeren en jouw gebruikers of klanten op die manier weer een beetje beter van dienst te kunnen zijn.

Meer weten over het Design Thinking proces of heb je andere vragen over Design Thinking? Vraag het de marktleider in Nederland. Gebruik ons online contactformulier. Dan nemen we binnen één werkdag contact met je op.

Vrijblijvend meer informatie over onze Design Thinking workshops ontvangen?

Vul hieronder je gegevens in en ontvang meer informatie over onze workshops en creatieve brainstormtechnieken.

Bedankt voor het invullen van dit formulier!

We nemen snel contact met je op.