Design Thinking methode
Werken volgens de Design Thinking methode? Ervaar in korte tijd de kracht en essentie van deze unieke methode voor innovatie. Om snel vooruit te komen binnen de organisatie, aan de hand van concrete of onderliggende behoeften bij gebruikers, klanten of de bredere doelgroep. Zodat je daar doelgericht aan kunt werken, met een team waarin je meerdere disciplines bij elkaar brengt.
Design Thinking is een mindset en een methode, om de belangrijke uitdagingen binnen de organisatie op een andere manier aan te pakken. Vanuit actie en zoveel mogelijk creatieve ideeën, terwijl je er aan de hand van 5 stappen voor zorgt dat je gestructureerd aan de slag gaat. Om het voor de gebruiker of klant daadwerkelijk beter, aangenamer, duidelijker of sneller te maken. Zodat zowel de klant of gebruiker als jij als organisatie daar de vruchten van plukken.
Waarom Design Thinking?
Benieuwd wat Design Thinking precies is en waarom steeds meer organisaties dit omarmen? Het helpt je om snel en succesvol te innoveren. Met een nieuwe techniek en mindset, die de focus heel duidelijk heeft op innovatie. Met de kracht van iteratie en door helder te communiceren, zowel door middel van visuals als storytelling.
Dankzij de Design Thinking methode kun je op een andere manier kijken naar de belangrijke uitdagingen en problemen die gebruikers en klanten ervaren. Om het ze daadwerkelijk makkelijker, sneller of aangenamer te maken. Vanuit hun latente of onderliggende behoefte, waarmee je een stap verder gaat dan het gebruikelijke en voor de hand liggende.
Methode in 5 stappen
Benieuwd hoe je aan de slag kunt met de Design Thinking methode? Dat doe je aan de hand van 5 duidelijke stappen:
- Inzicht verkrijgen
- Vaststellen van het probleem
- Ideeën genereren en selecteren
- Prototype en testen
- De perfecte pitch
1. Inzicht verkrijgen
Begin door inzicht te krijgen in de daadwerkelijke challenge en de behoeften zoals die leven bij de gebruiker of klant. Wat is het dat de doelgroep daadwerkelijk wil en wat zijn vragen die daarbij spelen? Probeer in de schoenen van de ander te stappen, om even een heel andere wereld te ervaren.
Tip: maak persona’s van de gebruikers, klanten of de bredere doelgroep. En denk na over meer dan het geslacht, de leeftijd en het inkomen. Wat zijn belangrijke drijfveren, in welke omgeving bevindt hij of zij zich en wat zijn de belangrijkste uitdagingen en tegenslagen of meevallers waar ze mee te maken krijgen?
Stel die belangrijke vragen en stap een andere wereld in, om goed te beginnen met de Design Thinking methode. Zodat je doordringt tot de daadwerkelijke behoeften, als basis om het goed aan te pakken.
2. Vaststellen van het probleem
Het is vervolgens belangrijk om goed vast te stellen wat het daadwerkelijke probleem is. Waarom kan een gebruiker of klant nu niet optimaal gebruik maken van jouw product of dienst? Stel vast wat er staat tussen de behoefte die je hebt bepaald en dat wat je op dit moment te bieden hebt.
Tip: helder vaststellen wat het probleem is? Gebruik re-framing, om het ook vanuit een ander perspectief te bekijken dan wat je gewend bent.
Het vaststellen van het probleem is de tweede belangrijke stap binnen de Design Thinking methode. Zodat je vanuit dit concrete probleem aan de slag kunt met de ideeën, om toe te werken naar de uiteindelijke presentatie.
3. Ideeën genereren en selecteren
Wat zou je vinden van een probleem met 10 mogelijke ideeën, en 100 mogelijke ideeën of zelfs 1.000 ideeën om het op te lossen? Hoe meer ideeën je verzamelt, des te groter de kans dat de beste erbij zal zitten. Genereer zoveel mogelijk ideeën, door alle deelnemers de volledige vrijheid te bieden om mee te denken. Waarbij niets te gek is, omdat iedere stap kan helpen een volgende te zetten.
Selecteer uit alle ideeën aan het eind van de dag de meest haalbare, innovatieve en waardevolle. Bijvoorbeeld door daar met de deelnemers over te stemmen, om een goede keuze te maken uit alles wat jullie tot op dat moment hebben bedacht.
4. Prototype en testen
Je wilt zeker weten dat de beste ideeën in de praktijk ook werken. Maak een prototype op basis van de winnaars, zoals jullie die als groep hebben gekozen. Als belangrijk onderdeel van de Design Thinking methode, om in de praktijk na te gaan of het inderdaad zo’n goed idee blijkt te zijn.
Tip: probeer meerdere ideeën die op elkaar lijken te combineren in één prototype. Op die manier hoeft daar niet te veel tijd in te gaan zitten en kunnen jullie in plaats daarvan meerdere tests van de prototypes uitvoeren.
5. De perfecte pitch
Gebruik de ervaringen met de prototypes en de tests om na te gaan welk idee in de praktijk het best werkt. Om hiervoor een pitch-perfect presentatie te maken, waarmee je het de gebruiker of de klant voor kunt leggen.
Door die bij je uit te nodigen en dat wat je heb bedacht voor te leggen. Om te ervaren wat de klant er in eerste instantie van denkt. En of de aanpak inderdaad zo logisch is als je denkt. Zodat je op basis van de werkelijke behoefte een totaal nieuwe oplossing kunt aanbieden, waarmee je een belangrijk probleem uit de weg helpt.
Workshop, training of uitdaging
Enthousiast over de Design Thinking methode en ben je benieuwd hoe je daarmee aan de slag kunt? We organiseren workshops, geven trainingen en gaan de uitdaging graag met je aan. Met jou en de andere medewerkers, om een belangrijk probleem op te pakken op basis van de behoeften zoals die er leven. Om vanuit een heel andere denkwijze aan een oplossing te werken, waar zowel de gebruiker of klant als jouw organisatie uiteindelijk beter van wordt.
Design Thinking methode: aan de slag met de marktleider
We zijn marktleider als het gaat om workshops en trainingen met de Design Thinking methode. Waarmee we voor diverse andere klanten werkten, om hun teams te inspireren en op een andere manier naar innovatie te laten kijken. Vanuit een duidelijke focus, om in een korte tijd met elkaar zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen. Meer weten over de Design Thinking methode of andere vragen over Design Thinking? Vraag het de marktleider in Nederland. Gebruik ons online contactformulier. Dan nemen we binnen één werkdag contact met je op.
Design Thinking is de meest innovatieve en creatieve manier om focus aan te brengen en intensief te werken aan belangrijke uitdagingen binnen de organisatie.
Wil je een Design Thinking workshop organiseren? Wij organiseren workshops voor iedere doelgroep. Ervaren en onervaren.
Design Sprint organiseren? Dé innovatieve manier om de belangrijkste business-vragen op een creatieve manier te beantwoorden.
Design Thinking geldt als een van de grootste hypetermen van dit moment. En dat is niet zonder reden, omdat het je helpt de werkelijke uitdagingen van jouw gebruiker op te lossen.
Wil je in je eentje een design thinking sessie bijwonen?
We organiseren voornamelijk interne sessies voor bedrijven, af en toe ook voor individuen. Laat je gegevens achter en we nemen contact op wanneer we weer een openbare design thinking sessie faciliteren.
Bedankt voor het invullen van dit formulier!
We nemen snel contact met je op.