Design Thinking methodiek
Aan de slag met de Design Thinking methodiek, maar weet je niet goed waar te beginnen? Het is een nieuwe manier van innoveren, waarbij je focus aanbrengt en uitgaat van de daadwerkelijke behoefte bij gebruikers, klanten en de doelgroep. Door je in hun wereld te verplaatsen, om eventjes een ander paar schoenen aan te trekken en je te wanen in wat zij dagelijks meemaken.
Dankzij Design Thinking gebruik je een mindset om in korte tijd zoveel mogelijk goede ideeën te genereren, voor een concreet probleem waar jouw gebruiker of klant mee te maken heeft. Om het proces een beetje beter, sneller of aangenamer te maken. Door daar vanuit meerdere disciplines over na te denken, volgens een methodiek die bij tal van onze klanten heeft bewezen tot unieke ideeën en concrete oplossingen te leiden.
Methodiek: andere manier van denken
De Design Thinking methodiek is een aanpak, een proces en tegelijkertijd een bredere mindset. Door op een andere manier te kijken naar problemen, vanuit de daadwerkelijke behoefte. Het is een mens-georiënteerde aanpak, om dieper te gaan dan wat er aan de oppervlakte ligt en voor de hand lijkt te liggen. Door na te denken over wat iemand daadwerkelijk drijft. En wat de drempels zijn die een klant of gebruiker op dit moment kan ervaren.
Bovendien zorg je er met de Design Thinking methodiek voor dat je de ideeën die je genereert selecteert en vervolgens test. Door een prototype te maken, waarmee je in de praktijk kunt controleren of dat wat je in theorie bedacht daadwerkelijk werkt. Zoals je had gedacht, en zoals klanten of gebruikers daarmee graag aan de slag willen. Voor een pitch-perfect presentatie, waarmee je het resultaat op een overtuigende manier kunt aanbieden.
Design Thinking in 5 stappen
Benieuwd aan de hand van welke stappen je de Design Thinking methodiek kunt toepassen? We laten het je zien:
- Bepaal de behoefte
- Pin-point het probleem
- Initieer ideeën
- Probeer het prototype
- Release het resultaat
1. Bepaal de behoefte
Begin met het bepalen van de behoefte, door je daadwerkelijk in de wereld van jouw gebruikers, klanten of de doelgroep te verplaatsen. Wat maken zij gedurende de dag mee? Wat zijn tegenvallers en obstakels, of welke meevallers hebben ze en hoe reageren ze daarop? Denk na over hun omgeving en de keuzes die ze maken. Vanuit belangrijke motivaties, waardoor ze behoeften ervaren.
Ga uit van jouw klant en de belangrijkste drijfveren, in plaats van wat jouw product, dienst of oplossing allemaal te bieden heeft. Bepaal de daadwerkelijke behoefte, om de manier waarop je een oplossing aanbiedt beter te maken. Sneller of makkelijker, als dat behoeften zijn die latent of onderliggend bij de doelgroep blijken te leven.
2. Pin-point het probleem
Zodra je de behoefte kent kun je vaststellen wat het probleem is. Als belangrijk ‘gat’ tussen wat de gebruiker of klant graag zou willen en wat jij op dit moment te bieden hebt. Door de manier waarop je de dienst of het product aanbiedt.
Denk na over het concrete probleem, dat de match tussen jouw aanbod en de vastgestelde behoefte op dit moment nog in de weg staat. Zodat je daar met de Design Thinking methodiek gericht en concreet aan kunt werken.
3. Initieer ideeën
Initieer zoveel mogelijk ideeën, om er binnen de Design Thinking methodiek voor te zorgen dat iedereen de kans heeft om bij te dragen. Zelfs met het meest vreemde en kleinste idee, dat ook anderen kan helpen om weer een stap verder te komen.
Verzamel de verschillende ideeën en zorg ervoor dat daar overzicht over blijft. Om er aan het eind van de dag over te kunnen stemmen. Om met alle deelnemers samen te bepalen wat de beste ideeën zijn, zodat je die uit kunt werken tot een prototype om de test mee te gaan doen.
4. Probeer het prototype
Ideeën zijn fantastisch en in theorie zullen ze waarschijnlijk geweldig werken. Maar, hoe is dat in de praktijk? Een belangrijke kracht van de Design Thinking methodiek is dat je de mogelijke oplossingen in de praktijk gaat testen.
Maak voor de gekozen beste ideeën een prototype. Om zelf te ervaren hoe het in de praktijk werkt. En om te testen of de beloftevolle ideeën in de praktijk niet tegen blijken te vallen. Voordat je klanten daarmee aan de slag laat gaan, waardoor je voor verrassingen zou komen te staan.
5. Release het resultaat
Tevreden over de resultaten van de test met het prototype? Release het resultaat, door het jouw klanten te presenteren. En het ze uit te laten proberen, zodat je zelf kunt zien of de Design Thinking methodiek inderdaad gewerkt heeft. Dankzij een oplossing voor de concrete behoefte die ze voelen en het probleem waar tot nu toe nog sprake van was.
Design Thinking methodiek
Aan de slag met de Design Thinking methodiek of benieuwd hoe we die voor andere klanten toepassen? We zijn marktleider in Nederland, met onze workshops en trainingen. En met onze aanpak voor andere bedrijven, waar we zoveel mogelijk deelnemers bij elkaar brengen om op deze manier aan innovatie en uitdagingen te werken.
Meer weten over de Design Thinking methodiek of andere vragen over Design Thinking? Vraag het de marktleider in Nederland. Gebruik ons online contactformulier. Dan nemen we binnen één werkdag contact met je op.
Design Thinking is de meest innovatieve en creatieve manier om focus aan te brengen en intensief te werken aan belangrijke uitdagingen binnen de organisatie.
Wil je goedkoop en snel de potentie van innovatieve oplossingen en producten testen bij jouw klanten? De Google Sprint versnelt het proces en levert waardevolle inzichten en feedback op.
Ben je van plan om een Design Thinking training te boeken? Dan ben je bij ons aan het juiste adres! Wij zijn marktleider in Nederland op het gebied van Design Thinking trainingen.
Design Sprint organiseren? Dé innovatieve manier om de belangrijkste business-vragen op een creatieve manier te beantwoorden.
Wil je in je eentje een design thinking sessie bijwonen?
We organiseren voornamelijk interne sessies voor bedrijven, af en toe ook voor individuen. Laat je gegevens achter en we nemen contact op wanneer we weer een openbare design thinking sessie faciliteren.
Bedankt voor het invullen van dit formulier!
We nemen snel contact met je op.